Dlaczego warto pracować w kadrach i HR? Może dlatego, że to wymagająca, rozwijająca, ale ciekawa praca. Praca, w której ma się kontakt z ludźmi, gdzie trzeba cały czas się rozwijać, zdobywać nową wiedzę, ale też dająca satysfakcję. Dodać należy, że w kadrach czy HR można też całkiem nieźle zarobić – specjaliści w zakresie prawa pracy czy spece od rekrutacji I selekcji pracowników są poszukiwani na rynku pracy.
W ciągu ostatnich kilku lat, w wyniku dynamicznej sytuacji na rynku pracy, branża HR znacząco się rozwinęła. Kiedyś sprawami zatrudnienia zajmowała się kadrowa, obecnie duże firmy mają kilkuosobowe działy zarządzania zasobami ludzkimi. Konieczne stało się wdrażanie nowych rozwiązań, pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników oraz wykorzystywanie ich potencjału.
Specjaliści HR zajmują się procesem rekrutacji, pilnują spraw prawnych i administracyjnych, dbają o dobrą atmosferę oraz motywowanie i rozwój personelu. Zakres obowiązków pracowników kadr jest bardzo duży, ale praca jest ciekawa i rozwojowa. Według badań jednego ze znanych portali branża HR będzie w kolejnych latach jedną ze stabilniejszych na rynku. To ścieżka kariery, którą warto się zainteresować.
Pisaliśmy m.in. Jak skutecznie rekrutować pracowników
Artykuł pomoże zrozumieć, dlaczego warto pracować w kadrach, jakie wygląda praca i jakie daje perspektywy.
Czym zajmuje się dział HR?
HR, czyli Human Resources to dział, który zajmuje się zarządzaniem zasobami ludzkimi. Rozwinął się kilkanaście lat temu i zastąpił kadrowca. Kilka lat temu w firmach zatrudnieni byli kadrowcy, którzy zajmowali się naliczaniem wynagrodzeniem i pilnowaniem spraw pracowniczych. Obecnie, wraz ze wzrostem świadomości pracodawców, obowiązki HR-owców wzrosły, pojawiło się wiele nowych zadań. Pracodawcy zaczęli rozumieć, że rozwój zakładu w ogromnej mierze zależy od zaangażowania pracowników.
To właśnie ludzie są filarem każdej firmy i od nich zależy, czy przedsiębiorstwo będzie generować duże zyski. Osoby zarządzające najczęściej nie mają odpowiedniej wiedzy do motywowania czy rekrutowania pracowników, dlatego zlecają te zadania lepiej przygotowanym specjalistom. Dział HR stał się wręcz niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania firmy. Duże firmy wyodrębniają HR-owców miękkich i twardych, w mniejszych jedna osoba zajmuje się tymi dwoma aspektami.
Podstawowym zadaniem działu zarządzania zasobami ludzkimi jest rekrutowanie nowych pracowników, dbanie o rozwój zawodowy, typowanie na szkolenia, a także wyszukiwanie osób, które nie wnoszą do firmy nic dobrego. Oczywiście specjaliści ds. HR zajmują się również dokumentacją pracowniczą, wyliczaniem wynagrodzeń, wystawianiem potrzebnych zaświadczeń. Obowiązków jest mnóstwo, dlatego duże firmy zatrudniają kilku lub kilkunastu specjalistów do HR miękkiego i twardego. Każdy z nich może zajmować się odrębną tematyką, np. szkoleniami, rekrutacją czy systemem motywowania.
Kto może zostać specjalistą ds. HR?
Aby pracować w kadrach i działach HR, trzeba mieć określone kwalifikacje i predyspozycje. Pracodawcy najchętniej zatrudniają osoby z wyższym wykształceniem. np. po kierunku human resources, ekonomia, finanse, psychologia, socjologia itp. Szanse na pracę w Human Resource mają również osoby, które ukończyły kursy zawodowe, pozwalające nabyć wymagane kwalifikacje. W pracy niezbędna jest doskonała znajomość przepisów prawa, m.in. Kodeksu Pracy, Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, przepisów BHP itp.
W niektórych firmach, zwłaszcza o zasięgu międzynarodowym potrzebna jest znajomość przynajmniej jednego języka obcego. Oprócz wykształcenia istotne są predyspozycje. Praca w HR wiąże się z nieustannym kontaktem z innymi ludźmi, dlatego potrzebne są doskonale rozwinięte zdolności interpersonalne. HR-owcy muszą umieć rozmawiać z różnymi ludźmi, słuchać, przekazywać informacje. Jest wiele cech, które ułatwia pracę w kadrach. Oto niektóre z nich:
- Wysoka komunikatywność – HR-owcy muszą komunikować się zarówno z przełożonymi, jak i pozostałymi pracownikami. Muszą podchodzić do wszystkich z szacunkiem, nie dyskryminować kandydatów do pracy ze względu na wiek, wykształcenie, czy orientację seksualną (pisaliśmy m.in. Dyskryminacja w pracy). Dobra komunikatywność to również świetnie rozwinięte zdolności do negocjacji i prowadzenia dyskusji. W pracy na tym stanowisku nie sprawdzą się osoby ciche, wycofane, preferujące pracę w samotności.
- Skrupulatność – pracownicy kadr nieustannie obracają się w dokumentach, mają styczność z ustawami, przepisami, danymi osobowymi. Muszą cechować się dokładnością i skrupulatnością w czasie wykonywania zadań. W kadrach niezbędne jest pilnowanie terminów, bo zaniedbania w tej kwestii mogą skutkować nałożeniem na zakład kar finansowych.
- Umiejętność organizacji pracy własnej – w dziale HR jest bardzo dużo pracy, są okresy, w który obowiązki nawarstwiają się. Kadrowiec musi wiedzieć, które zadania są na już, a które mogą jeszcze trochę poczekać. Musi umieć ustalać priorytety i samodzielnie podejmować decyzje.
- Odporność na stres – HR-owcy często pracują pod presją czasu, mają wiele obowiązków, a terminy nie mogą czekać. W takiej sytuacji trudno o spokój, ale kadrowiec musi wykazać się opanowaniem i odpornością na pracę w trudnych warunkach. Stres nie może obniżać efektywności, musi działać mobilizujące. Osoby, które łatwo się denerwują, powinny poszukać pracy w innej branży.
- Chęć do rozwoju – branża Human Resource nieustannie się rozwija, dlatego nie można osiąść na laurach i zaprzestać nauki zaraz po znalezieniu zatrudnienia. Ważne jest, aby ciągle się szkolić, brać udział w kursach, samodzielnie poznawać obowiązujące przepisy i ustawy. Trzeba być na bieżąco, przekazywać informacje współpracownikom, pilnować przestrzegania obowiązującego prawa.
- Punktualność – to ważna cecha, która dobrze świadczy o każdym człowieku. Specjalista HR nie może spóźniać się na spotkania, musi również pilnować terminów wysłania dokumentów czy naliczania wynagrodzeń. Przez jego niedbalstwo może dojść do opóźnienia w wypłacie wynagrodzeń, a to niedopuszczane.
- Cierpliwość – w pracy kadrowca przewijają się setki ludzi, o różnym charakterze. Bywa, że kandydaci do pracy przychodzą tylko po co, aby się pokłócić i wprowadzić nerwową atmosferę. Rekruter musi wykazać się cierpliwością i zrozumieniem. Zabronione jest podnoszenie głosu, dyskryminowane czy wyróżnianie poszczególnych osób. Cierpliwość przyda się również w stosunku do starszych pracowników, którzy proszę o wielokrotna tłumaczenie czy przypominanie określonych kwestii.
- Empatia – to kolejna cecha, obok cierpliwości, która ułatwia pracę z różnymi ludźmi. Pracownik HR musi rozumieć potrzeby innych ludzi, słuchać ich i próbować pomóc. Oczywiście, musi być asertywny, w przeciwnym wypadku współpracownicy wejdą mu na głowę.
- Umiejętność rozwiązywania konfliktów – HR-owcy muszą dbać o dobrą atmosferę w firmie. Ich rolą jest wygaszanie wszelkich konfliktów jeszcze w zalążku oraz dbanie, aby te, które już istnieją, jak najszybciej wyjaśnić i zakończyć.
- Zdolność logicznego myślenia – praca w branży HR wymaga znajomości prawa oraz umiejętności interpretowania przepisów. Logiczne myślenie pozwoli rozkładać problem na czynniki pierwsze, dzięki temu będzie łatwiejszy do rozwiązania.
- Dyskrecja – kadrowiec jest często powiernikiem wielu osób, które opowiadają mu o swojej sytuacji rodzinnej czy problemach prywatnych. Często blisko współpracuje z szefem, który również wprowadza go w swoje sprawy. Musi być lojalny i wiedzieć, które informacje musi zachować dla siebie. Bez tego szybko straci zaufanie i szybko skończy karierę w firmie.
Czy zdalne kursy przygotowują do pracy w dziale kadr?
Osoby, które chcą rozpocząć karierę w dziale HR, mogą zdecydować się na zdalny kurs dla rekruterów lub specjalistów HR. Ukończony kurs, który kończy się otrzymaniem zaświadczenia MEN oraz odpowiedniego certyfikatu, pomaga w otrzymaniu upragnionego stanowiska. Ze szkoleń mogą korzystać osoby młode, wchodzące na rynek pracy oraz doświadczenie pracownicy, którzy chcą się przebranżowić.
Kursy online są elastyczne, można je odtwarzać w domu, w dowolnym czasie, dlatego nauka nie koliduje z pracą czy obowiązkami domowymi. Na zajęciach omawiane są tematy związane z pracą w kadrach, kursanci poznają obowiązujące przepisy oraz popularne programy płacowo-kadrowe. Dzięki zdalnym kursom można nauczyć się interpretować przepisy.
Poruszane są również tematy związane z zawieraniem i rozwiązywaniem umów o pracę, prawidłowym ewidencjowaniem czasu pracy, obowiązkami pracodawcy, systemem wynagrodzeń, odpowiedzialnością materialną pracowników, ustalaniem urlopów i wiele innych. Kursy dla rekruterów doskonalą również kompetencje miękkie, m.in. zdolności interpersonalne, umiejętność negocjacji, umiejętność zarządzania czasem pracy.
Na kursach zdalnych wiedza przekazana jest w sposób uporządkowany, kursy podzielone są na moduły. Uczestnicy wykonują ćwiczenia, dzięki którym mogą poznać kadry ze strony praktycznej. Wykładowcy wytłumaczą kursantom, dlaczego warto pracować w kadrach, jakie praca daje możliwości. Osoby, które ukończą szkolenie, mogą szukać pracy w firmach i jednostkach samorządowych, na stanowisku specjalisty ds. kadr lub specjalisty ds. HR.
Specjalista ds. spraw HR twardego – czym się zajmuje?
Podział na HR miękki i twardy staje się coraz bardziej powszechny. Dzięki wyodrębnieniu dwóch odrębnych stanowisk, specjaliści mogą bardziej się skupić na konkretnych obowiązkach. Podział pomaga również zrozumieć, dlaczego warto pracować w kadrach i HR. Każdy specjalista może zająć się działem, w którym najlepiej się czuje i odpowiada jego kwalifikacjom. HR twardy to idealne miejsce dla osób, które lubią pracę z dokumentami, tabelkami, cyferkami.
Niezbędna jest doskonała znajomość obowiązujących przepisów i uaktualnianie swoje wiedzy. Przepisy zmieniają się bardzo często, w kadrach nie można pozwolić sobie na przeoczenie czy nieprzestrzeganie rozporządzenia. HR-owcy twardzi najbardziej przypominają dawnego kadrowca. Główne zadania, jakie na co dzień wykonują to:
- Przygotowywanie dokumentów związanych z zatrudnieniem nowego pracownika,
- Przygotowywanie dokumentów związanych ze zwolnieniem, np. świadectwa pracy,
- Sporządzanie aneksów do umów,
- Prowadzenie teczek osobowych,
- Pilnowanie ewidencji czasu pracy,
- Naliczanie wynagrodzeń, premii i innych składników,
- Współpraca z Urzędem Skarbowym i ZUS-em,
- Tworzenie i pilnowanie harmonogramów urlopów,
- Pilnowanie i kierowanie pracowników na badania okresowe i kontrolne,
- Kontrola nad przestrzeganiem przepisów BHP,
- Wystawianie potrzebnych zaświadczeń, np. o dochodach.
Aby dobrze wypełniać swoje obowiązki, trzeba być dokładnym, terminowym i chętnym do nauki.
Specjalista ds. spraw HR miękkiego – jakie ma obowiązki?
HR miękki skupia się bardziej na samym pracowniku, jego predyspozycjach i potrzebach. Pracownicy tego działu dbają o dobra atmosferę w miejscu pracy. Do ich podstawowych obowiązków należy zajmowanie się procesem rekrutacyjnym, od samego początku do końca. Specjaliści HR tworzą ogłoszenie o pracę, publikują je w określonych mediach, weryfikują CV i przeprowadzają wstępna selekcje kandydatów.
Pisaliśmy m.in. HR miękki i HR twardy – jakie są różnice?
Zajmują się przeprowadzeniem rozmów kwalifikacyjnych i wybierają osoby, które najlepiej sprawdzą się na określonym stanowisku. Dbają również o osoby zatrudnione, kierują je na szkolenia, pomagają odkryć mocne strony. Rekruterzy typują również osoby, które nie wnoszą nic do firmy, nie sprawdzają się na wykonywanym stanowisku. HR-owcy na bieżąco przekazuję informacje o kadrze szefostwu, dzięki czemu osoby zarządzające znają potencjał osób pracujących w firmie.
Specjaliści ds. HR miękkiego zajmują się systemami motywacyjnymi, tworzą benefity, podnoszące komfort pracy. To bardzo przyjemne zadania, które są odpowiedzią na pytanie, dlaczego warto pracować w kadrach i dziale HR. Inne obowiązki HR-owców miękkich to:
- Przekazywanie pracownikom informacji o firmie,
- Dbanie o dobrą komunikację,
- Likwidowanie i łagodzenie występujących konfliktów,
- Analizowanie potrzeb szkoleniowych i rozwojowych,
- Tworzenie ścieżek kariery,
- Organizowanie szkoleń,
- Tworzenie employer brandingu, czyli pozytywnego wizerunku firmy w oczach jej obecnych pracowników,
- Rozwiązywanie problemów, związanych ze spadkiem motywacji,
- Szukanie rozwiązań, ułatwiających pracę,
- Kreowanie wartości i kultury pracy,
- Reprezentowanie przedsiębiorców podczas targów pracy i eventów.
Aby spełniać się na tym stanowisku, trzeba znać podstawy psychologii, wiedzieć, jak oddziaływać na ludzi. Ważne jest, aby lubić kontakt z ludźmi, zachęcać ich do rozmów i dzielenia się swoimi przemyśleniami.
Dlaczego warto pracować w kadrach?
Specjalista do spraw HR to zawód przyszłości, który daje ogromne perspektywy rozwoju. Młodzi ludzie, szukający swojego miejsca na rynku zawodowym, zadają pytanie, dlaczego warto pracować w kadrach. Praca ma wiele zalet. Osoby pracujące w kadrach mogą liczyć na atrakcyjne wynagrodzenie. Zarobki są zróżnicowane, ale często przekraczają średnią krajową.
Początkowi pracownicy HR zarabiają d 4000 zł do 6 000 zł. Osoby z doświadczaniem, dobrze wykształcone, znające języki obce, mogą liczyć na zarobki rzędu 7000-10000 zł. Innym plusem jest duża ilość ofert pracy. HR-owcy potrzebni są w każdej firmie, zarówno zatrudniającej kilku pracowników, jak i wielkiej korporacji. Działy kadr są w przedsiębiorstwach prywatnych, urzędach, szkołach, wszędzie tam, gdzie pracują ludzie.
Wielu rekruterów zakłada również własną działalności i pracuje na umowę zlecenie. Możliwości jest bardzo dużo, dlatego warto kształcić się w tym kierunku. Ci, którzy mają jeszcze wątpliwości, dlaczego warto pracować w kadrach, powinni zapoznać się z aktualnymi badaniami. Według ekspertów, w tym zawodzie nie grozi bezrobocie, zapotrzebowanie na dobrych HR-owców będzie stale rosło.
Przedsiębiorcy rozumieją, że pomoc działu HR jest niezbędna, pomaga zwiększyć motywacje i zaangażowanie, a to z kolei zamienia się w większe zyski. Praca w human resources zapewnia stabilizacje, która jest bardzo potrzebna w dzisiejszych czasach. Jest ciekawa i wymagająca, ale również pełna wyzwań, nie można się w niej nudzić.
Jak znaleźć pracę w kadrach?
Wiele osób już dawno zrozumiało, dlaczego warto pracować w kadrach, ale pozostaje jeszcze problem, w jaki sposób szukać zatrudnienia. Ważne jest doświadczenie, dlaczego początkujące rekruterzy powinni odbyć staż, aby poznać charakter pracy. Pracy można szukać samodzielnie, wysyłając dokumenty aplikacyjne do wybranych firm. Innym sposobem szukania zatrudnienia jest przeglądanie portali z ogłoszeniami. Można również odwiedzić urzędy i agencje pracy, które często mają oferty zatrudnienia na stanowisku specjalisty ds. HR.
Ogłoszenia do pracy pojawiają się również w lokalnej prasie czy radiu. Aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie, warto wskazać w dokumentach aplikacyjnych posiadane kwalifikacje i kompetencje miękkie. Dużym atutem będzie ukończenie zdalnego kursu dla kadrowych z zaświadczeniem MEN, który będzie potwierdzał posiadanie odpowiedniej wiedzy. Praca kadrowca wymaga dużego doświadczenia, dlatego można zacząć od pracy na innym, pokrewnym stanowisku i stopniowo przygotować się do obowiązków rekrutera.
Praca w human resources jest szansą na rozwój, gwarantuje stabilność, dobre zarobki, stawia wyzwania, motywuje do działania i rozwiązywania problemów. To świetna opcja dla osób, które lubią prace z ludźmi, cenią różnorodność, nie boją się natłoku obowiązków. Szukając swojego miejsca na rynku pracy, należy przeanalizować, dlaczego warto pracować w kadrach, sprawdzić swoje kompetencje i wybrać dobry kurs zdalny.
Decydując się na pracę na stanowisku specjalisty ds. HR, można liczyć na wysokie zarobki, ciekawe zajęcie i duże możliwości rozwoju – czyli to, co pozwala chodzić do pracy z przyjemnością.
0Komentarzy o "Dlaczego warto pracować w kadrach i HR?"